Alla inlägg den 3 januari 2014

Av fearanddream - 3 januari 2014 13:25

När jag skriver det här, utgår jag ifrån mina egna erfarenheter, och sånt jag har fått berättat för mig. Med andra ord, är inte mina ord lag ;-)

 

McDonald´s:

Under fyra års tid jobbade jag på McDonald´s. Som på de flesta arbetsplatser fanns det kollegor jag tyckte om och de jag inte tyckte om. Det är så livet ser ut och hade inget att göra med att det var något fel på dem. Det var nog mer så att personkemin inte riktigt stämde.

Det positiva jag kan säga om McDonald´s är att det är relativt lätt att få jobb där, även om man inte har någon tidigare arbetslivserfarenhet. Det är ett bra sätt att komma ut på arbetsmarknaden och många som jobbar där är unga personer. Tyvärr finns det chefer som utnyttjar oerfarenheten och faktumet att många anställda inte vet sina rättigheter. Har du en heltidsanställning, kan inte chefen bara korta ner din arbetstid hur som helst. Du har rätt att jobba 100% om det är det som står i ditt anställningsbevis. Om du blir tillfrågad om du vill sluta tidigare en dag och tackar ja, så har du inte rätt att få lön för den tiden du skulle ha jobbat. Om du däremot blir tvingad att gå hem tidigare ska du ha rätt till lön för de timmar du skulle ha jobbat.

Det är stressigt nåt så in i helvete emellanåt och det är tufft. Det var inte alltid vi fick våra raster när vi skulle, och ibland jobbade jag en hel dag utan att äta nånting. Till slut ringde jag facket och det är så att om det står på ditt schema att du ska ha rast exempelvis kl 13:00-13:30 så har du rätt att ta rast exakt den tiden vad din chef eller någon annan än säger.

Många gäster klagar, även om vi inte gjort något fel. Det är ytterst ovanligt, men otroligt välkommet att få lite uppskattning mellan varven också.

 

Telemarketing:

Några månader efter att jag slutade på McDonald´s fick jag jobb som telefonförsäljare. På just det företaget var vi väldigt många anställda, tyckte jag. Ca 200 personer när vi var som flest.

Till en början verkade det vara rena drömjobbet, Cheferna var avslappnade och det enda som egentligen krävdes var att vi anställda gjort vårt bästa. "Mer kan man inte begära", sa en av cheferna.

Den första veckan var rolig. Men sen gick det utför. Det var hög omsättning på personal, och emellanåt hade de rajder då de avskedade uppemot 20-30 personer på en gång. Sanningen var att det en av cheferna sagt: "Ni gör ert bästa, mer kan man inte begära" var lögn. Man hade två veckor på sig att visa vad man gick för. Sålde man bra fick man vara kvar, annars var det adjöss.

Pressen var enorm, och det var en plåga när avskedsrajderna var i gång och person efter person blev inropad på ett kontor och fick veta att han/hon blivit avskedad. Rädslan hos oss andra var enorm, och det kändes som att det bara var en tidsfråga innan man själv skulle bli inropad på det där förbannade kontoret.

Det blev alltmer fokus på pengar, och än fler blev av med jobbet.

När en telefonförsäljare ringer, hur reagerar du då?

Viss är otroligt otrevliga. 

Saken är den att det är telefonförsäljarens chef som bestämmer exakt vad säljaren ska säga till dig i telefon. Vi var, till exempel, tvungna att tjata väldigt mycket på de vi ringde till. Kunderna skulle säga "nej" till erbjudandet sex(!) gånger innan vi fick lov att avsluta samtalet.Framför sig har man ett manus över vad man ska säga, och det manuset får inte frångås.

Kanske något att betänka nästa gång en telefonförsäljare ringer.

Efter mycket om och men höll jag på att drabbas av en depression på grund av situationen på jobbet och blev tvungen att säga upp mig, annars hade jag brutit samman totalt.

 

Bokhandel:

Sen man började kunna köpa böcker på nätet har den fysiska bokhandeln tyvärr förlorat kunder. Jag kan förstå varför man köper böcker på nätet. Det är ofta billigare och man slipper ta sig till stan och kanske stå i kö för att köpa en bok. Men på den fysiska bokhandeln får man hjälp, tips och råd.

Det är en underbar arbetsplats. Mina kollegor är änglar med osynliga vingar. Vi är så jävla goa och trevliga. Alltid! Det finns inget vi inte kan hjälpa till med. Kunderna är oftast väldigt trevliga, och kundkontakten där i butiken är guld värd. Hade det varit möjligt, hade jag hoppat av studierna och börjat jobba heltid där.

En bok håller i regel i två år, sedan är de för gamla. Rent fysiskt är de ju hela, men nytt ska upp i hyllorna och gammalt ska ut. Att komma och fråga efter en bok som skrevs 1997 kan vara ganska lönlöst.

I första hand är vi säljare och finns där för kunderna, men vi ska också packa upp nya varor, beställa nya varor och mycket mycket annat!

 

Av fearanddream - 3 januari 2014 12:15

Det här året hade jag tänkt att jag ska ha ett nytt tema att skriva inom varje månad. Jag har än så länge bara kommit på vad januari månads tema blir.

 

Månadens tema är: Bakom kulisserna/under utan.

 

Mycket nöje framöver!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


On board!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards