Alla inlägg den 2 april 2014

Av fearanddream - 2 april 2014 18:45

Vad brukar du säga till någon som är deprimerad? Allt som oftast är det helt fel sak.

Folk har fortfarande en väldigt svävande aning om vad psykisk sjukdom är för något.

Många har sagt så här till mig: "Aha, du är deprimerad. Det är jag också", och jag märker hur tydligt som helst att, nej, de är inte alls deprimerade. Inte det minsta. Att vara deprimerad, ha en depression är inte det samma som att känna sig ledsen och nedstämd.

Nedan följer en lista på 10 saker som är bra att säga och 10 saker som är dåliga att säga till någon som är deprimerad.

 

1. För att visa att du finns här för personen:

    Säg: Du är inte ensam i det här.

    Säg inte: Det finns de som har det värre än du.

Som deprimerad känner man sig ofta väldigt, väldigt ensam, sårbar och utsatt. Man behöver få veta att någon finns där för en och delar detta med en. När någon säger att det finns de som har det värre kan man lätt känna det som att ens problem inte tas på allvar och detta får en bara att känna sig missförstådd än ännu ensammare.

 

2. För att visa att personen räknas:

    Säg: Du är viktig för mig.

    Säg inte: Ingen har någonsin sagt att livet är rättvist.

Att säga den sista meningen av de två ovanstående är verkligen att negligera den deprimerades känslor, att rycka på axlarna åt det och man signalerar definitivt att man varken bryr sig eller förstår problematiken.

 

3. För att visa att du vill hjälpa personen:

    Säg: Vill du ha en kram?

    Säg inte: Sluta tycka synd om dig själv.

Som deprimerad handlar det inte om att man tycker synd om sig själv, utan om att man befinner sig i en överjävligt jobbig situation som man allra helst skulle springa ifrån om det bara gick. Man behöver kärlek, omtanke, förståelse, närhet, hjälp på vägen.

 

4. En depression är på riktigt.

    Säg: Du håller inte på att bli tokig.

    Säg inte: Så du är deprimerad, är inte du alltid det?

Den sista meningen ovan skulle direkt få mig att känna mig förlöjligad, som om jag vore något att skratta åt och göra sig rolig åt. Åter igen visas då ingen förståelse.

 

5. Personen vill känna att det finns hopp!

    Säg: Vi är inte satta på denna jord för att se igenom varandra, utan för att se varandra genom svårigheterna.

    Säg inte: Sluta vara så deprimerad.

Om det vore så enkelt, att bara välja att sluta vara deprimerad, då skulle det inte finnas en enda deprimerad person i hela världen.

 

6. Ge personen känslan av att han/hon kommer överleva detta.

    Säg: När allt detta är över, kommer jag fortfarande finnas här och det kommer du också.

    Säg inte: Det är ditt eget fel.

Att lägga skulden på den deprimerade funkar inte ett dugg. Det kommer bara ge personen ännu mer ångest och få denne att må än sämre. Dessutom är det

 

7. Gör ditt bästa för att försöka förstå.

    Säg: Jag kan inte sätta mig in i hur du känner, men jag kan ge dig mitt fulla stöd.

    Säg inte: Tro mig, jag vet hur det känns. Jag var deprimerad i flera dagar en gång.

Man är inte deprimerad i några dagar. En depression håller ofta i sig i många, många år.

 

8. Försäkra personen om att du inte kommer överge henne/honom.

    Säg: Jag kommer inte lämna eller överge dig.

    Säg inte: Jag tror att din depression är ett sätt att bestraffa oss.

Det säger sig förhoppningsvis självt att man aldrig skall säga att en depression skulle finnas till för att bestraffa någon annan. Om du vill försäkra dig om att få en person att få ännu sämre, så ska du säga så, men aldrig annars.

 

9. Visa att du bryr dig.

    Säg: Jag älskar dig (men säg det bara om du innerligt verkligen menar det).

    Säg inte: Har du inte börjat tröttna på allt det här "jag, jag, jag" tjafset än?

Åter igen hoppas jag innerligt att det säger sig självt varför man inte skall säga det sistnämnda!

 

  

 

 

Presentation


On board!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards