Alla inlägg den 27 juli 2014

Av fearanddream - 27 juli 2014 15:12

 

1. AC.

Antingen fungerar AC:n (på jobbet, i bilen, hemma, etc) alldeles för bra, så man får fråstskador på knäna och hackar tänder. Eller så fungerar den inte alls. Nu, när det är så förbannat varmt ute, är det dessuom så att den vanliga luftkonditioneringen inne inte räcker. Jag drömmer mig iväg till utlandet där man har egen AC på rummet, där man själv kan ställa in styrkan.


2. Färskpotatis.

Jag vet att ni blir megachockade. Ni som inte känner mig, blir chockade över att det faktiskt existerar människor som inte tycker om färskpotatis. Ni som känner mig blir chockade eftersom potatis är något av det absolut godaste jag vet, i vanliga fall. Ni som känner mig bäst vet redan att jag inte gillar färskpotatis, så ni blir nog inte chockade alls.

Färskpotatis smakar halvmögligt och har inte alls samma goa konssistens som vanlig hederlig potatis. Dessutom ÄLSKAR jag potatismos, och det kan jag knappast göra nu.


3. Blinningar.

Dessa satans småjävlar hitsända direkt från helvetet! Stora äckliga flugor som BITS så att det GÖR ONT!! Det går inte att vistas i närheten av dessa flygfän, och man vet aldrig riktigt vart de finns eller kan dyka upp.


4. Blåbär.

Nu tillhör inte jag de som ser särkilt negativt på blåbär. De är fina och otroligt goda med socker på. Men satan i gatan vad hård man blir i magen av dem! Jag rekommenderar hypokondriker att läsa på om blåbär och deras färgämne så att de förstår att när de bajsar svart efter att ha ätit blåbär så betyder det INTE att de fått inre blödningar.


 

5. Cirkus.

Nu vet jag att Cirkus Scott inte har med elefanter i sina shower längre, och det är ju alldeles fantastiskt! Djuren är inte till för att roa oss. Det finns dock alltför många cirkusar som fortfarande har med elefanter, tyvärr, och därför hamnar cirkusar på denna lista.


6. Allt drickande.

Sommaren är en period då man får räkna med värme. Nu har det varit värmebölja ett tag och då är det extra viktigt att dricka. Detta vet vi. Men allt detta drickande kräver dels att man alltid har tillgång till att dricka. Dessutom kan en hel aktivitet eller annat bli totalförstörd för att man glömt vatten hemma. För att inte tala om att man måste släpa omkring på vattnet.

Det låter som om jag gnäller? Njae, inte så mycket. Vatten är bra och vi ska vara glada att vi kan dricka vårt kranvatten.


7. Värmen gör en ineffektiv.

Hur mycket orkar man göra i värmen? Typ ingenting. Städa orkar man inte, laga mat orkar man inte, äta orkar man inte... Listan kan göras lång. Den här ineffektiviteten som följer på att värmen gör oss slöa, gör mig stundtals frustrerad och sur. Jag vill hinna saker, jag vill orka göra saker. Men det är väl bara att gilla läget och acceptera hur det är.


8. Överfull garderob.

Det är sommar. Vi är i Sverige. Det kan vara 30 grader varmt och sol, det kan vara 20 grader och molnigt, det kan vara 10 grader, kall vind och regn. Därför är min garderob överfull av alla olika sorters kläder. Det är ingen idé att lägga undan något, för vädret är som det är. Det svåra är att hålla ordning och veta vart man lagt den där bikiniöverdelen.


 

9. Hinder.

Sommaren är full av möjligheter. Det är en frihet att, under varma dagar, kunna gå barfota, vara utomhus om man vill o.s.v

Men faktum är att sommaren faktiskt också är full av hinder. Det största, för egen del, är åska. Jag kan inte förstå varför vissa tycker att åska är mysigt. Vad är det som är mysigt? Det blixtrar, det smäller, det är farligt. Jag hatar åska, och när det åskar är jag förhindrad att ens kunna slappna av inomhus hemma. Om jag måste gå och handla då, så går det absolut inte. Jag kan bara vara rädd och vänta ut skiten.

Hettan hindrar mig från att vistas utomhus på dagtid om jag inte tänker bada, vill säga. Regn hindrar mig från att gå ut i mina vanliga kläder och slippa paraply. Invasionen av färskpotatis hindrar mig från att äta gammal hederlig god potatis och frekvensen av antal människor som vistas utomhus hindrar mig från att kunna förvänta mig lugn och ro utomhus.


10. Insekter.

Nu tillhör jag inte den skaran som äcklas av eller rädd för insekter. Men det finns många som hatar de små varelserna. Där emot är jag inte ett dugg förtjust i större spindlar, men eftersom spindeln har åtta ben är den ingen insekt och platsar alltså inte här.

Bin, getingar, myror, myggor... Ja, ni vet.


11. Alkoholförsäljning (den olagliga varianten).

På sommaren tenderar de som tycker om alkoholhaltiga drycker av en eller annan anledning att dricka än mer. Oftare, mer... Den olagliga försäljningen av alkohol - försäljningen till minderåriga, ökar då också markant. Ni som är under arton och dricker: 18-årsgränsen finns av en anledning, och den anledningen är INTE för att samhället vill att ert liv ska suga getballe!


12. Stölder.

Extremt många badar så här på sommaren, ganska självklart ja. Inte har ni väl med allt ni tagit med till stranden ner i sjön? Nej, jag tänkte väl det. Risken för stölder ökar på sommaren, och det är inte konstigt. Ficktjuvar har fler att knycka plånböcker från. Fler badare lämnar sina saker obevakade på stranden = fritt fram för tjuven.

Inbrott är vanligare också, då många åker hemifrån (exempelvis utomlands) och allt färre är hemma under varma dagar.


 

13. Kroppar.

Kroppar, kroppar, överallt alla dessa kroppar! Många är vi som ser på andra av samma kön, när de går längs en gata i lätta kläder. Till synes perfekta kroppar med sagolika tatueringar och pepparkasbrun hud. Perfekt långt sexigt hår som vi är mååånga tjejer som eftertraktar lite extra så här på sommaren. Plötsligt verkar alla andra så magiskt perfekta, medan vi, hos oss själva, bara ser bristerna.


14. Dofter.

Allt på sommaren luktar. Solcreme, parfymer och Lime Colada after sun luktar gott, himmelskt! Men så finns det de där andra lukterna - stanken; utspilld sur mjölk, svettiga människor, ruttna undangömda näbbmöss på balkongen (ja, jag har katt), sopor i containrar...


15. Brännmaneter.

Jag befinner mig oerhört sällan på platser där vattnet innehåller maneter, men jag kan ändå tycka att dessa, alltför orädda, fiskwannabes borde hålla sig jävligt långt borta från badande människor och deras bara ben.


16. Nattliga skrik och gapanden.

På sommaren är folk lediga. Särskilt lediga är omogna fjortisar som bestämt sig för att festa åtminstonde varannan kväll / natt och därefter gå förbi utanför hus och skrika och gapa så högt, mycket och länge de bara kan. Jag skulle inte mörda dessa små marodörer, men det enda som kan skänka mig någon sorts lindring när jag fortfarande ligger klarvaken och sjukt trött klockan tre på natten, är fantasier om hur jag skjuter ner fanskapen med en hagelbössa.


 

17. Offentliga toaletter.

Nu säger jag inte att offentliga toaletter är värre på sommaren, på något sätt, än annars. Men de används betydligt oftare ju fler människor som är ute.

Det som jag, personligen, tycker kan vara en jättestor smula för omständligt är när jag befinner mig på platser där jag inte kan smita undan och sätta mig på huk nånstans och uträtta mina behov utan att bli sedd. Då måste jag, först och främst, leta upp en offentlig toalett. När jag väl hittar en, är det förmodligen lååång kö och när jag väl kommer fram visar det sig att det kostar pengar att pissa. Jag har aldrig kontanter på mig.


18. Solljus.

Visst är det härligt att vakna upp, utsövd, till fågelkvitter och en solig dag. Det känns hoppfullt, som om vad som helst är möjligt.

Det är inte lika härligt att vara lika lättväckt som undertecknad. Då vaknar man av en skata som sitter på fönsterblecket, pickar stenhårt mot sovrumsfönstret och kraxar värre än någonsin. Samtidigt är solen redan uppe och lyser så starkt att det inte kan vara tillräckligt mörkt i sovrummet. Allt detta sker då vid fyra-tiden på morgonen.


19. Rosor.

Överallt, i jorden växer de. Rosorna. De är förtrollande vackra, eleganta, romantiska, väldoftande. Och de har en förmåga att dra mig till sig, locka mig. Jag älskar rosor, men snart påminns jag om att jag bara TYCKER OM dem. De har världens största och vassaste taggar som borrar sig in i köttet och det gör ont!


20 Skoskav.

Skoskav är något som drabbar mig med besked varje sommar. Då får jag sannerligen veta att jag lever. På sommaren vill jag helst inte gå i skor alls. Jag fullkomligen älskar att gå barfota på diverse olika underlag, förutom nylagd asfalt och glassplitter. Men ibland är skor nödvändigt. Compeed, tänker ni nu. Använd compeed, snälla människa! Det gör jag också. Men, ser ni, inte ens det hjälper!


 

21. Gamla vinterfötter.

Jaha, så kommer sommaren, och som jag redan nämnt, så älskar jag att gå barfota. Men, please, vem har misshandlat mina fötter hela vintern? Sneda tår, tjock hud på hälarna, fula tånaglar och, givetvis, gammal skoskav på hälarna. Vi tjejer, vill gärna ha vackra, lagom pepparkaksbruna, fräscha, mjuka fötter direkt när sommaren tågar in.


22. Fiske.

Det är skönt att sitta på en brygga vid vattnet en lagom varm och solig sommardag. Inte sant? Dessutom finns det de som tycker att ett fiskespö med en mask på i vattnet är lite extra guldkant så där. Jag skulle aldrig kunna fiska. 'Ja, men jag kör sån där catch and release', försvarar de sig. WTF? Det är ju den värsta sortens fiske! Först ska fisken luras att tro att den efter tre dagars svält äntligen ska få sig ett skrovmål. Men, nehe, där fick den allt! En vass, krok pressar sig smärtsamt in i läppen på stackars Herr Fisk. Inte nog med det, sen ska han dras upp också! Sen får han ligga där och sprattla och kämpa för sitt liv, medan han långsamt kvävs. Då, när han tror att allt är över, släpps han tillbaka. DJURPLÅGERI!


23. Myggor i sovrummet.

Flugorna surrar, spindlarna väntar tålmodigt i sina nät, eller gör som lockespindeln och jagar på marken. En humla landar i en blomma och en sädesärla sjunger dagen sista sång. Det är sen kväll, du är så trött att ögonen går i kors på dig. Du släcker lampan och kryper ner under det lagom svala täcket, lägger huvudet på kudden och känner att du kommer somna omgående.

Då hör du det. Det där lilla envisa pipiga surrandet från en enda pytteliten dräktig honmygga, ute efter ditt blod.


24. Bristen på walk-in-freezers.

Ett frysrum borde vara standard i alla lägenheter, tycker jag. Ok, jag skojar. Men sanningen är den att jag ofta längtar efter att kunna promenera in i en stor frys, sitta där tills jag fryser och sen gå ut i sommarhettan igen.


 

25. Åska.

Jag är rädd för höga plötsliga ljud, ja, det är faktiskt en av mina största rädslor i livet. Jag är rädd för blixtar eftersom de indikerar att det snart kommer en hög plötslig smäll, ett jävla brak. Åska, är farligt, det ger mig världens spänningshuvudvärk, det smäller, det blixtrar och gör mig så otroligt trött och ger mig värk i hela kroppen. Och så kommer folk och säger att det är myytsigt!!!? WTF? Ni kan aldrig ha känt den skräck jag känner, aldrig ha sett och hört när blixten slår ner precis framför er.


26. Svett.

Det går inte att undvika svett på sommaren, men det är inte kul att svettas, det är asjobbigt. Särskilt om man stinker av det, eller om man vaknar i en pöl av svett mitt i natten.


27. Bananflugor.

Först vill jag poängtera att förekomsten av bananflugor i ett hem inte har ett dugg att göra med renlighet eller liknande. Bananflugan lägger sina ägg på frukt. Frukten köper vi i affären, bär hem och sen kläcks bananflugorna. De förökar sig lavinartat också. Sen har man dem överallt!!! I maten, i drycken, i munnen, i kylen...


28. Opålitliga prognoser.

Jag skyller inte på varken meterologerna eller några vädergudar. Det finns faktiskt ingen att skylla på. Men det är lite irriterande att läsa i lokaltidningen att det ska bli världens åskväder nästa dag, och så blir det inget annat än sol. Eller som när det ska vara sol och man långt hemifrån överraskas av åska.






Presentation


On board!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards