Alla inlägg den 17 augusti 2014

Av fearanddream - 17 augusti 2014 14:51

 

1. Läsning är en aktiv mental process. I motsats till TV-tittande så gör läsning att du använder din hjärna. Genom att läsa tänker du mer, och blir smartare.


2. Det är en grundläggande kunskapsbyggare.


3. Det förbättrar ditt ordförråd. När du läser stöter du på många nya ord, och genom att förstå kontexten förstår du ordets innebörd och förståelse.


4. Ger dig glimtar av andra kulturer och platser. När jag läste en deckare för ett par år sen (som utspelade sig på Haiti i mitten av 90-talet) lärde jag mig massor om det förskräckliga land Haiti har varit, och fortfarande är.


 

5. Läsning förbättrar din koncentrationsförmåga och ditt fokus.


6. Genom att läsa fler böcker, blir du mer välinformerad, får mer kunskap, vilket hjälper dig att öka din självkänsla och ditt självförtroende.


7. Det förbättrar ditt minne. Om du inte använder ditt minne och utmanar det, så blir det sämre.


8. Det ökar din disciplin.


 

9. Böcker är portabla, så du kan läsa - och lära - vart som helst.


10. Det gör dig mer kreativ. Ju mer du läser, desto mer använder du din hjärna. Ju mer information du får, desto lättare kommer du ha för att tänka ut nya idéer.


11. Du har alltid något att prata om.


12. Böcker är billig underhållning.


 

13. Du kan läsa och lära i din egen takt. Du kan ta hur många toapauser du vill.


14. Ju mer böcker du läser, desto djupare och bredare blir din kunskap. Du får nya sätt att tänka, nya sätt att associera på.


15. Det förbättrar din resonemangskunskap.


16. Du kan bli proffs på det du läser. Allt jag kan om psykologi (ok, iaf det absolut mesta av det jag kan inom psykologi) har jag läst mig till. Och jag kan FÖRBANNAT MYCKET om psykologi.


 

17. Det kan hjälpa dig spara pengar. Du kan läsa om hur man sparar pengar smartast. Du kan läsa dig till hur du kan renovera med saker du redan har hemma, mm.


18. Det minskar risken för misstag. Innan du ger dig i kast med något du aldrig tidigare gjort är det jättebra att ha läst på MYCKET för att minska risken att göra fatala misstag.


19. Du kommer bli överraskad. Ju mer du läser, desto större är chansen att du kommer stöta på ämnen och lära dig saker du inte ens visste existerade. Jag vet hur man använder en zig zauer, jag vet hur man obducerar en människas kropp, jag vet hur man bäst hanterar tvångstankar, jag vet hur man gör den godaste tårtan. Enbart tack vare att jag läst så mycket böcker. När min katt blev överkörd kunde jag räkna ut när hon dog tack vare att jag vet när rigor mortis infaller (likstelhet).


20. Det gör dig mindre uttråkad.


 

21. En bok kan förändra ditt liv. För mig var det "Depressionens Demoner".


22. Det kan hjälpa dig att komma över ett hinder.


23. Det reducerar stress.


24. Det får dig att komma ifrån den digitala världen en stund.


 

25. Det kan hjälpa dig att få kunskap kring hur du förbättrar din karriär.


26. Boken är alltid bättre än filmen. 'nough said!

Presentation


On board!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards