Alla inlägg den 18 februari 2014

Av fearanddream - 18 februari 2014 20:29

Brukar du titta på finalen av melodifestivalen?

 - Ja, det brukar jag. Den enda gången på året då jag tittar på TV ;-)

 

Vilken är din favoritmåltid på dagen?

 - Egentligen alla, fast av olika anledningar. Frukosten påverkar hur jag mår resten av dagen. Lunchen är så god och behövlig. Kvällsmaten mättar så att jag slipper vara hungrig resten av dagen. Men när jag tänker "middag", så tänker jag på riktigt god mat och det är ju något av det bästa som finns, så jag väljer middag då.

 

Gillar du att spela kort?

 - Jag är svårstartad när det gäller det, så det är inget jag saknar om jag inte gör det. Men om jag väl börjar så kan jag ha svårt att sluta för det är jäkligt roligt!

 

Vilken är din favoritmöbel?

 - Bokhyllan, för jag avskyr att inte kunna förvara saker på ett lite snyggt sätt.

 

Är du rädd för något djur? I så fall vilket djur och varför?

 - Jag är rädd för hästar. Jag tycker att hästar är remarkabelt vackra djur. Men jag är rädd för dem ändå. Har dåliga erfarenheter av möten med dessa djur, tyvärr. Har antingen blivit biten eller sparkad av hästar jag kommit nära.

 

Är du en gottegris?

 - Njae. Det beror på vad som menas med "gottegris". En godispåse kan räcka i en månads tid för mig, men däremot älskar jag nötter och mat.

 

Vilken är din favoritburgare på Max?

 - Kycklingmål classic. Egentligen borde jag bojkotta Max, eftersom de anställda blivit tillsagda att rösta blått i höst, men det är så mycket annat jag bojkottar, så jag skiter i det där.

 

Vilket är det fulaste ordet på svenska, och varför?

 - Ordet "charmig" låter hemskt fult tycker jag. Jag vill knappt ta det i min mun. Det låter så tungt och fult, som en jäkla ångvält som drar fram eller nåt. Dessutom tycker inte jag att ordet låter som det det betyder.

 

Vilken utsikt skulle du vilja ha från din balkong?

 - Ett stort fält mot väst, så jag kan se solen gå upp på morgonen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Av fearanddream - 18 februari 2014 09:12

A (Ab)

 


ABA 

är en tillämpad beteendeanalys. 


AB-design, ABA-design, ABAB-design, ABBA-design är beteckningar på olika typer av experimentell design dvs sätt att lägga upp experiment


 Man växlar mellan påverkan av viss typ (A) och ingen påverkan eller påverkan av annat slag (B) i den ordning som bokstäverna anger och noterar hur detta inverkar på utfallet (effekten av påverkan av olika slag respektive icke-påverkan).

ABAS är kortord för ett skattningsinstrument, som kallas Adaptive Behavior Assessment System, utvecklat av USA-psykologerna Patti Harrison och Thomas Oakland. Det finns i två versioner ABAS och ABAS-II, av vilka det sistnämnda kom i svensk version 2008.

 Den svenska versionen av instrumentet består av nio skattningsskalor (den amerikanska av tio, där vuxnas arbete är med som en delskala. De används för bedömning (assessment) av barns, ungdomars, vuxnas och äldres förmåga och sätt att anpassa sig till olika aspekter av livsmiljön:

 

  1. Kommunikation - färdigheter som behövs för att kunna uttrycka sig i tal och skrift; att lyssna och kommunicera med andra och att kunna kommunicera icke-verbalt.
  2. Samhällsdelaktighet - färdigheter som behövs för att kunna delta i samhällslivet och att nyttja samhällsutbud; att kunna ta del av/använda samhällsinformation.
  3. Kunskapstillämpning - inlärda färdigheter som behövs för att fungera i vardagen.
  4. Hem-/Skolbeteende - färdigheter som behövs för att fungera i hemmet/skolan; att vårda hem-/skolmiljö, hjälpa till och vårda sina tillhörigheter.
  5. Hälsa och säkerhet - färdigheter som behövs för att värna om sig själv och sin hälsa och att inte utsätta sig för risker.
  6. Fritid - färdigheter som behövs för en meningsfull fritid, att leka med andra, ha egna fritidsintressen.
  7. Självomsorg - färdigheter som behövs för sin egen omsorg, att klä på sig och att sköta sin hygien.
  8. Självstyrning - färdigheter som behövs för självständighet, ansvarsfullhet och självkontroll.
  9. Relationsförmåga - färdigheter som behövs för att kunna samspela med andra, uttrycka känslor och hjälpa andra.
     

Resultaten ställs samman så att man får ett övergripande mått på vad som kallas Generell Adaptiv Färdighet (General Adaptive Composite), bestående av tre huvudområden för anpassningen (adaptive domains): Det kognitiva, det sociala och det praktiska området (eng: conceptual, social and practical).

 

A. Kognitivt område: kommunikation, kunskapstillämpning och självstyrning.

B. Socialt område: Fritid, relationsförmåga

C. Praktiskt område: självomsorg, hem-/skolbeteende, samhällsdelaktighet, hälsa och säkerhet, arbete.

 

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=ABAS



Abort (att ångra sig i efterhand) Läs genom att följa nedanstående länk:

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=207&PSQ=2121



 

 

 

 

Presentation


On board!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards