Alla inlägg den 23 september 2014

Av fearanddream - 23 september 2014 09:17

STEG


 

1. Ställ frågor.

I synnerhet frågan "varför?" Fråga vilka som helst (inte bara de så kallade experterna), och försök också att själv svara på dina egna frågor, försök tänka på undantag och fråga dig själv varför dessa undantag finns. Bli inte nöjd förrän du landar vid ett svar som har väldigt få undantag.


 

2. Leta efter själviska motiv.

Vissa personer kommer bli väldigt irriterade, och kanske också förolämpade, när du ifrågasätter något som de accepterar utan att fundera på det. Närhelst personer vill få dig att tänka på ett visst sätt, är det för att det är till fördel för dem på något sätt. Men den fördelen är inte alltid klar och tydlig.

  • Folk vill att du ska hålla med dem för att det får dem att känna sig mer bekväma och säkra.
  • Människors övertygeleser får dem att känna sig som bra, goda människor. Dessa personer vill inte få sina övertygelser utmanade eftersom det får dem att känna att du utamaner deras person, den de är. För dem verkar det som om du ifrågasätter om de verkligen är så himla goda människor.
  • Folk försöker ofta se på vad som är bäst för ditt egetintresse, och de vill verkligen att du ska tycka som dem och samma övertygelser som dem utan att titta närmare på deras argument eller liknande för varför de tycker som de gör.
  • Många vill bli sedda som auktoritära och pålitliga, så för dem är det av största vikt ifall du köper det de säger eller inte. Det är därför de tar det personligt om du inte håller med dem och köper vad de säger.

 

3. Sluta vara en people pleaser.

Människor som inte tänker själva är ofta rädda för att inte hålla med andra, och rädda för att "skaka om i båten". En fritänkande person, å andra sidan, baserar sitt egenvärde på annat än vad folk tycker om dem. Dessa personer kan ändå få erfara avvisande, obekvämlighet och samvetskval, men de kommer ändå fortsätta att tänka själva.

  • I de fall där en person säger "jag tänker bara på vad som är bäst för dig", kan du komma att bli anklagad för att misstro personen och det kan få dig att känna dig skyldig. Men kom ihåg att någon som verkligen bryr sig om dig är villig att förklara hur de tänker och varför de tänker på det sättet, och accepterar om du inte håller med.

 

4. Utmana dig själv.

Vad vill jag göra? Varför borde jag göra det? Vad vinner jag på att göra det? Vad blir konsekvenserna om jag inte gör det? Ställ dessa frågor till dig själv. Nedan följer ett exempel.

  • Vad vill jag göra? Säga upp mig från jobbet och börja studera.
  • Varför borde jag göra det? För att jag vantrivs på jobbet. För att jag vill skaffa mig en ordentlig utbildning inom något jag brinner för, för att sen kunna jobba med det.
  • Varför inte? Det är ganska tryggt att veta att jag har ett fast jobb med fast inkomst. Dessutom garanterar ju inte utbildning att jag automatiskt får jobb efteråt.
  • Vad vinner jag på att göra det? Jag får en examen, en utbildning, vilket möjliggör för mig att kunna jobba med något jag vill.
  • Vad blir konsekvenserna om jag inte gör det? Då har jag kvar mitt fasta jobb med fast inkomst. Men där vantrivs jag oerhört mycket, och kommer fortsätta göra det.

 

5. Gör efterforskningar.

Titta på uttalanden som andra kommit med. Du kommer bli förvånad över hur mycket bevis du kommer hitta som säger emot andras uttalanden. Vissa personer spottar ur sig felaktig information och ifrågasätter aldrig korrektheten eller sanningen bakom det de säger. Sök på nätet eller gå till biblioteket för att hitta bevis för eller emot påståendena. Lägg på minnet varifrån du fått "bevisen". Kom ihåg att bara för att du läst det på internet eller i en bok, så gör det inte att det är sant.


 

6. Bestäm dig för om du ska uttala dig.

Att tänka själv är en sak, att säga vad du tänker är en annan. Om dina slutsatser inte stämmer överens med andras, kan du hålla dem för dig själv, eller uttala dig om hur du ser på det hela. Var bara medveten om att detta kan leda till vilda motargument.

  • När du väl hittat bevis kan du uttala dig.
  • Om du inte vill säga din åsikt kan du alltid försöka dra dig ur konversationen och säga: "Jag vill helst inte prata om det här just nu."

 

7. Var ödmjuk.

När du berättar för någon att det han eller hon påstår, är falskt, låt dem få veta det på ett försiktigt och ödmjukt sätt. Gå inte bara in och vräk ur dig det hela.


 

8. Lev utanför din bekvämlighetszon (comfort zone).

Människor kommer inte bara bli störda av att du vägrar hålla med dem gällande deras åsikter och det de tror på, utan du kommer också lära dig att själv ifrågasätta dina egna antaganden och det kan få dig att känna dig förvirrad och full av tvivel, som att gå in i ett mörkt rum. Det krävs mod för att våga möta sin egen osäkerhet. Var järv.


 

9. Akta dig från att paralyseras av dina analyser.

När du tänker själv, tar du också fullt ansvar för ditt liv och hur du agerar, för du kan inte skylla på att du inte trodde på någon annans uttalande. Detta kan vara ganska nervpåfrestande och leda till ökat självtvivel. Men kom ihåg att tänka själv inte är det samma som att vara absolut säker. Det innebär att fatta beslut baserade på dina egna analyser, istället för någon annans. Det kommer alltid finnas någon grad av osäkerhet som du måste lära dig leva med.






Presentation


On board!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards