Alla inlägg den 3 juni 2014

Av fearanddream - 3 juni 2014 15:19

                                   

Av fearanddream - 3 juni 2014 09:45

 

1. Ta ett steg tillbaka och självreflektera.

Varje gång jag börjar känna mig nedstämd eller liknande försöker jag stanna upp, reflektera och gå till roten av mina känslor.


2. Vänd dig till någon annan.

Jag brukade vara sådan att jag alltid höll inne med min oro och mina känslor. Jag hoppades så innerligt att oron skulle vara obefogad, och att om jag berättade om den för någon så kanske de skulle bekräfta att oron INTE var obefogad.

Men jag har lärt mig att vända mig till någon annan är det bästa jag kan göra, och det får mig att må så mycket bättre.


3. Lyssna på musik.

När jag var i mellersta tonåren hamnade jag i en depperiod. När den var över satt jag hemma på mitt rum och lyssnade på musik och sjöng med. Då rusar mamma in på mitt rum och ler med hela ansiktet. Hon sa efter det att man märker när jag börjar må bra för då lyssnar jag på musik igen.

Det stämmer. Jag lyssnar mycket på musik när jag är glad och mår bra. Men nu för tiden tvingar jag mig att välja att lyssna när jag är nere, och det gör mig glad igen.


4. Gosa och lek med djur.

Jag älskar mina katter, och det är ganska oslagbart att ha dem när jag är ensam och nere.


 

5. Ta en promenad.

När jag tar en promenad hjälper det mig att tömma skallen, bli av med negativ energi och få tillbaka positiv energi istället. Gå gärna i skogen eller på någon annan vacker, skön, fridfull plats.


6. Drick något hälsosamt som ger dig energi.

Detta är inget jag själv brukar göra, men många säger att de mår så mycket bättre mentalt av att dricka något nyttigt.


7. Skriv.

Att skriva ner sina känslor när man mår dåligt gör att du får ur dig dem precis framför dig utan att du för den delen outar dem för någon annan.


8. Ta en tupplur.

Ibland behöver vi sannerliga ladda våra batterier, och då kan en liten tupplur / powernap få dig att må betydligt bättre.


 

9. Planera en rolig aktivitet.

Det här kan hjälpa mig väldigt mycket när jag mår dåligt. Jag försöker alltid (oftast) leva i nuet, men ibland är det lättare och får mig att må bättre om jag har något roligt att se fram emot. Det måste inte vara något stort, utan kan handla om en promenad i skogen och att plocka blåklint ochprästkragar.


10. Gör något spontant.

Jag älskar rutiner, och rutiner är så jäkla viktiga för mig. Men ibland är det bra att släppa på dem, och göra något spontant, något man inte planerat innan och känna sig fri.


11. Prioritera.

Ibland kan man bli deppig om ens prioriteringar är i obalans. Man ska prioritera mellan arbetslivet, nära och kära, egentid med mera. Försök prioritera det som är viktigast för dig just i den stunden.


12. Gå igenom gamla foton eller ta nya.

Att gå igenom gamla foton, gamla minnen, eller skapa nya fina minnen är något som ofta kan få mig på bättre humör.


 

13. Krama någon.

Jag är definitivt en kramare. Jag älskar att kramas och det är ett så himla enkelt sätt att visa kärlek och omtanke för någon.


14. Skratta.

Titta på en rolig film, umgås med någon som får dig att skratta, titta på roliga klipp på youtube. Att skratta är verkligen frigörande.


15. Gråt.

Jag älskar att gråta. För mig är det lika med att låta alla känslor komma ut. Jag släpper ut dem och när jag gråtit färdigt så mår jag så mycket bättre igen.


16. Läs gamla sms, mejl och liknande.

När jag känner mig nere kan jag ibland bli riktigt glad av att läsa gamla meddelanden på FB, sms eller era gulliga kommentarer här i bloggen.


 

17. Återuppta kontakten med någon.

Ta upp kontakten med en gammal vän eller liknande som du inte haft kontakt med på ett tag. Att göra detta fyller mig alltid med kärlek och får mig att må mycket bättre än innan.


18. Skriv ett brev till dig själv.

Jag försöker separare mig själv från mig själv ibland och ge mig själv en massa pepp. Cicero sa: "Ingen kan ge dig bättre råd än du själv".


19. Pröva en djupandningsövning.

Själv fick jag erfara mindfulness magiska inverkan för första gången för två år sen, och jag tog till mig detta omedelbart. Mindfulness är underskattat så det skriker i det! Läs på och GÖR!


20. Bruka tacksamhet.

Att vara genuint tacksam ger mig otroligt mycket! Att ta ett steg tillbaka, se på allt jag har och känna mig tacksam över det får mig att känna att att jag har allt jag behöver, att ingenting fattas, och det gör mig hel.


 

21. Titta på ett roligt youtubeklipp om och om igen.

När jag ser något på youtube som får mig att skratta, tittar jag på det igen och skrattar ännu mer. Sen tittar jag på det igen och igen.


22. Baka något.

Jag är ingen bagare och jag gillar inte att baka, men många finner det här med bakning väldigt terapeutiskt och helande.


23. Kom hemifrån.

Ibland är det som om mina känslor försöker äta upp mig, och då kan det enda som funkar för att slippa det vara att sticka hemifrån en stund. Oftast går jag då en promenad.


24. Fokusera på det som verkligen betyder något för dig.

Ibland glömmer jag vad som är viktigt och vad som inte är det. Vissa saker är det verkligen inte värt att bli upprörd eller oroa sig över.


 

25. Ta en negativ kommentar eller situation och se det positiva i det.

Perspektiv är allting! När jag får en negativ kommentar eller befinner mig i en högst negativ situation hittar jag alltid något positivt med det hela, och det får mig alltid att må bättre. Om någon säger något elakt tänket jag: "Ja, men så bra, då vet jag att jag inte ska ha den personen i mitt liv i alla fall".


26. Dagdröm.

Ta en mental semester och låt tankarna skena iväg till underbarheter!


27. Låt lite naturligt solljus komma in.

Dra upp alla persienner och rullgardiner, släpp in solljuset. Det kan sannerligen hjälpa en att må bättre.


28. Ta en mental hälsodag.

Ibland behöver vi ta en dag då vi bara tömmer våra huvuden och renar våra själar. Jag, som har GAD och HSP behöver göra det här varje dag. Efteråt mår jag som en prinsessa.


 

29. Släpp taget.

Detta är ett av mina enkla mantran i livet. Att släppa vissa saker och ting, att sluta oroa mig.


30. Läs citat av Dalai Lama.

Dalai Lama har haft en stor inverkan på mitt liv. Jag ser upp till honom och hans citat är otroligt viktiga i mitt liv.

Presentation


On board!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards